Geoblog.pl    mucha    Podróże    Zbiorczo stare wyjazdy, dla zaznaczenia obecnosc plus obecne krotkie wypady po Europie :)    Weekendowy wyjazd w Ardeny.
2016

Weekendowy wyjazd w Ardeny.

Belgia
Belgia, Namur

Początki Namur sięgają czasów starożytnych, w których to Celtowie założyli swoją osadę. W późniejszych czasach, tereny te zostały podbite i opanowane przez cesarstwo Rzymskie. Twierdza na wzniesieniu została wybudowana w sredniowieczu przez Merowingów. Miasto w latach późniejszych, przechodziło kolejno z rąk Niderlandów Hiszpańskich, Francji i od 18 wieku do Habsburgów Austriackich. W 1692 roku, za czasów panowania króla Francji, Ludwika XIV w czasie wojny palatynackiej, twierdza była broniona przez holenderski garnizon dowodzony przez Coehoorna. Po blisko miesiącu oblężenia przez Francuzów, na skutek zmasowanego ostrzału artyleryjskiego, w murach obronnych twierdzy utworzył się wyłom, co ostatecznie doprowadziło do skapitulowania Holendrów i poddaniu miasta Francuzom. Po przejęciu przez nich garnizonu, do miasta przybył główny inżynier Ludwika XIV, Sébastien Vauban, który zaprojektował i nadzorował gruntowną odbudowę i modernizację cytadeli. Później po klęsce Napoleona, miasto przeszło jeszcze w ręce Zjednoczonego Królestwa Niderlandów, by od 1830 pozostawać pod panowaniem Belgii. Z zabytków wartych wspomnienia, znajdują się w miescie także Katedra sw. Aubina, XVI wieczny kosciół sw Jana Chrzciciela, oraz dawne hospicjum sw. Idziego, w którym w dniu dzisiejszym, znajduje się siedziba parlamentu Walonii. My możemy jedynie żałować, że odwiedzilismy miasto pierwszym razem w niedzielę rano, a drugim już po zmroku, przez co nie moglismy zobaczyć tego co chcielismy, ale na pewno tam jeszcze wrócimy :)